CHYSTÁTE SE NA OPERACI?
Jak se zbavíte strachu z operace?

Strach znamená "nevědět, nemít dost informací". Vězte, že jít do boje předem připraven, většinou znamená v bitvě zvítězit. Jak na to? Předoperační a pooperační program:

RADA ORTOPEDA
Kamera ukáže špatné pohybové návyky

Zkuste absolvovat komplexní analýzu pohybového aparátu za pomocí videoanalýzy při vaší dynamické zátěži. Vyšetření je vhodné zejména pro ty, kteří trpí bolestmi nosných kloubů - kotníků, kolen, kyčlí nebo zad při pohybových aktivitách. Více o videoanalýze chůze a běhu:

VĚDĚLI JSTE, ŽE …
Víte proč bolí kolena více 40tníky než důchodce?

Máte kloubní dědičné dispozice? Nebo kolena příliš přetěžujete? Nebo je  v tom úplně jiná nemoc? Čtěte a možná najdete  ten vás důvod:

OSTRUHA PATNÍ KOSTI

Jako patní ostruha bývá označován kostěnný útvar, který lze odhalit na rentgenovém snímku patní kosti, a to buď na straně chodidla nebo u úponu Achillovy šlachy.

U mnoha z nás je patní ostruha náhodným nálezem, který nečiní žádné obtíže, u jiných se může projevovat různě intenzivní bolestí. Ta vzniká v oblasti úponů vazů a svalů jejich mechanických přetížením, špatným obutím či vadným postavením nohy. Ostruha je někdy nesouvisejícím nálezem, někdy vzniká ukládáním vápenných solí do oblastí úponů jako kompenzační mechanismus organismu na přetížení. Bolest vzniká jako důsledek tohoto přetížení. a vlastní ostruha není tedy její bezprostřední příčinou.

Příznaky:

Bolesti paty v plosce nebo na vnitřním či horním okraji paty, nejvíce na začátku zátěže- ráno při prvních krocích, po delším sezení, pak po větší zátěži i večer a v klidu.

Diagnostika:

Klinický nález je poměrně typický - bolestivost paty v plosce nebo na jejím vnitřním okraji, nebývá otok ani zarudnutí, pohyby hlezenního kloubu jsou volné a nebolestivé. Jasným kritériem pro diagnózu patní ostruhy je RTG nález, který je však nutný spíše k vyloučení jiné příčiny bolestí paty, jako úrazy, zánět kosti, artrózy v oblasti hlezna, osteoporózy nebo i nádoru.

Léčba:

Protože je bolestivost patní ostruhy hlavně záležitost přetížení, nejdůležitějším opatřením je odlehčení paty snížením zátěže, šetřením , někdy pomůže změna výšky podpatku - změní směr zátěže úponů na patní kosti. Zejména v zámoří doporučují noční dlahování a protahování hlezenného kloubu ve snaze uvolnit přetížené úpony. Vhodné jsou i lokální zapařovací obklady, či antirevmatika – spraye a gely. Z fyzikální terapie doporučujeme zejména laser, ultrazvuk event. diadynamik, magnetoterapii. Při neúspěchu této léčby aplikujeme obstřiky bolestivých úponů lokálním anestetikem nebo i kortikoidem, výjimečně doporučujeme radioterapii (protizánětlivý účinek radioaktivního ozáření Cesiem) a zcela zřídka operační řešení spočívající v částečném protětí přetížených úponů. Po dlouhodobě neúspěšné léčbě se v poslední době stále více osvědčuje léčba vysokovýkoným rázovým ultrazvukovým vlněním.

Velmi dobrý léčebný i preventivní vliv mají měkké dynamické termoplastické vložky do obuvi, které korekcí správného postavení patní kosti a podporou podélné klenby odlehčují vazivové úpony.

Prevence:

Předcházet bolestem pat a nohou lze hlavně správnou péčí o nohy kvalitním obutím, cvičením, masírováním a protahováním nohou prstů, korekcí vadného postavení nohou správnými protetickymi pomůckami. U sportovců, po operacích a úrazech nohou, ale i při trvalejších bolestech z přetížení doporučujeme termoplastické ortopedické stélky Formthotics, které zajistí ideální rozložení zátěže těla na plosku.